Smarthub – feilsøking

  • Oppdatert

Problemer med paring av Smarthub

  1. Sørg for at Smarthub har strøm og kablet internett.
  2. Gi Smarthub 5-10 minutter til å starte.
  3. Kontroller at det er internett i kabelen. Test for eksempel med en PC. Merk at noen internettleverandører kun leverer internett gjennom port 1 eller 4.
  4. Sjekket alt ovenfor? Bytt Smarthub.

 

Allerede paret Smarthub

  1. Kontroller om paret den i et tidligere forsøk. Kanskje det er en husholdning der paringen gikk gjennom. Klikk på den grå pilen øverst i høyre hjørne og se om du har flere husholdninger tilgjengelig.
  2. Første paringsforsøk? Bytt Smarthub fordi den er blitt paret av noen andre. Kjøpt brukt? La Smarthub være koblet til internett og be den forrige eieren om å tilbakestill den til fabrikkinnstillinger.

 

Smarthub svarer ikke

  1. Kontroller at Smarthub har strøm (det skal være et lys i logoen).
  2. Koble strømmen fra Smarthub og la den stå i 15 minutter.
  3. Kontroller nettverket ved å teste andre enheter som er koblet til hjemmenettverket ditt.
  4. Prøv en annen nettverkskabel.
  5. Prøv en annen port på ruteren din.
  6. Kontakt kundeservice og forklar hva du har gjort.

 

Ikke noe svar fra Smarthub

  1. Koble strømmen fra Smarthub og la den stå i 15 minutter.
  2. Oppdater Smarthub og appen. Innstillinger → Husholdning → Innstillinger for hubb → Oppdater programvare.
  3. Test flere enheter. Det kan være individuelle enheter som har mistet tilkoblingen. Se artikkelen om signalfeil.
  4. Kontakt kundeservice.

 

Oppstartsfeil

Første gang du konfigurerer Smarthub, må den være koblet til strøm og internett. Under oppstartsprosessen kan du opprette en husholdning i Futurehome-appen. Når husholdningen er satt opp i appen, blir du bedt om å legge til en Smarthub. Du kan enten skanne QR-koden nederst på Smarthub eller angi serienummeret manuelt. Du finner QR-koden og serienummeret her: (BILDE)

Når du legger til Smarthub, er det vanligvis to feil som kan oppstå:

Smarthub er frakoblet

  • Kontroller om Futurehome-logoen på toppen av Smarthub lyser. Hvis den ikke gjør det, er det noe feil med strømmen.
  • Hvis logoen lyser og du fortsatt får en melding om at Smarthub er frakoblet, er det noe feil med nettverkstilkoblingen.
  1. Kontroller først om du har internett på andre enheter på hjemmenettverket ditt.
  2. Kontroller om det er internett i nettverkskabelen til Smarthub. (Koble den fra Smarthub, og koble den til en PC og test internettet)
  3. Kontroll om det er internett i porten på ruteren. Tips: Mange TV- og bredbåndsleverandører har noen porter som kun er dedikert til TV-signaler. Port 1 eller 4 har ofte internett.Offline.png

Hvis alle punktene ovenfor er kontrollert, er det sannsynlig at det er noe galt med Smarthub. Kontakt personen du kjøpte den fra for å få hjelp.

Smarthub er allerede paret

  • Hvis Smarthub allerede er paret med en husholdning, er det ikke mulig å pare den med en annen. Hvis du får denne meldingen, betyr det at hubben er koblet til en annen husholdning fra tidligere. Hvis den ble kjøpt fra en privatperson, må selgeren overføre eierskapet eller tilbakestille hubben. Tilbakestilling anbefales.
  • Hvis den ble kjøpt i en butikk eller fra en annen forhandler, kontakt dem for å få en ny Smarthub. (Med mindre den ble solgt som brukt B-vare)
  • I noen tilfeller har du klart å pare Smarthub og husholdningen uten å være klar over det selv. Kontroller om du har tilgang til flere husholdninger i appen din. Trykk på den grå pilen øverst i høyre hjørne på forsiden og se etter flere husholdninger.

paired.png

 

«Smarthub svarer ikke»

  1. Kontroller om Smarthub-logoen lyser. Hvis den ikke gjør det, forsøk med en annen strømkilde.
  2. Slå av strømmen til Smarthub, vent i 15 minutter, og koble den deretter til igjen.
  3. Hvis Smarthub ikke er tilkoblet 5 minutter etter at den ble koblet til, kontroller nettverkstilkoblingen.
  • Kontroller først om andre enheter på hjemmenettverket ditt har internett.
  • Kontroller om det er internett i nettverkskabelen til Smarthub (koble fra Smarthub og koble til en PC for å teste).
  • Kontroll om det er internett i porten på ruteren. Tips: Mange TV- og bredbåndsleverandører har porter som er dedikert til TV-signaler. Port 1 eller 4 har ofte internett.

 

Ikke noe svar fra Smarthub

Det kan skje at Smarthub slutter å svare, selv om den ser ut til å være koblet til internett. Det første du må gjøre er å slå av strømmen til Smarthub. Vent 15 minutter før du kobler til strømmen igjen.

Hvis det fortsatt er noen kommandoer i appen som ikke fungerer, kontroller om det er noen oppdateringer tilgjengelige. Gå til innstillinger → husholdning → innstillinger for hubben → oppdater programvare → trykk på ()-knappen øverst i høyre hjørne → oppdater.

Hvis det er individuelle enheter som ikke fungerer, er sannsynligheten stor for at det er noe galt med den enheten. Se «signalproblem»-artikkelen for instruksjoner om hvordan du gjenoppretter kontakt med enheten.

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 4 syntes dette var nyttig

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer

0 kommentarer

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.