Feilsøk signalproblem

  • Oppdatert

Av og til kan det dukke opp et ! i appen. Dette betyr at Smarthuben mener at den ikke har kontakt med enheten.

Det første du må sjekke er om dette er en batterienhet eller en enhet på fast strøm.

Batterienhet

  1. Test enheten.
    Det er ikke alltid varselet om signaltproblem er reelt.
  2. Restart enheten.
    Ta ut batteriet i enheten og nullstill informasjonen i appen.
    Hvis Z-wave: Innstillinger → enheter → finn enheten din → tilleggsfunksjoner → “clear”.
    Hvis Zigbee, fortsett uten clear i appen. Sett inn igjen batteriet. Enheten skal nå sende en fullstendig rapport med nye verdier.
  3. Bytt batteri.
    Av og til kan enheten gå tom for strøm før den rekker å melde inn “lavt batteri”.
  4. Sjekk kommunikasjonen fra Smarthuben.
    Test andre om andre enheter responderer. Hvis de ikke responderer er det sannsynlig at problemet ligger i Smarthuben. Ta strømmen på denne i 10 minutter før du setter den inn igjen.
  5. Reinkluder enheten.
    Dette er ofte siste utvei, siden enheten kan bli borte fra automasjoner, scener og moduser. Du starter med å slette enheten fra systemet. (Se video under) Deretter må du reinkludere den igjen. Trykk her for instruksjoner på inkludering.

Tilbakevendende signal problem?
Dette betyr at enheten er plassert akkurat på grensen hva gjelder rekkevidde. Løsningen er ofte å plassere en enhet på fast strøm mellom Smarthuben og enheten med signalproblem. Husk at enhetene må kommunisere på samme språk, enten Zigbee eller Z-wave.

Enheter på fast strøm

    1. Test enheten i appen.
      Det er ikke alltid varselet om signaltproblem er reelt.
    2. Hvis mulig, test enheten fysisk.
      Sjekk deretter om statusen har endret seg i appen. Hvis enheten ikke funker ved fysisk trykk, f.eks. at lyset ikke går på ved trykk på lysbryter, er det rimelig å anta at sikringen har gått eller at enheten er defekt.
    3. Restart enheten.
      Er enheten flyttbar, ta den med nærmere Smarthuben. Hvis enheten er fast, ta sikringen på den aktuelle kursen i 10-15 sekunder. Test deretter enheten i appen etter 20-30 sekunder.
    4. Sjekk kommunikasjonen fra Smarthuben.
      Test andre om andre enheter responderer. Hvis de ikke responderer er det sannsynlig at problemet ligger i Smarthuben. Ta strømmen på denne i 10 minutter før du setter den inn igjen.
    5. Reinkluder enheten.
      Dette er ofte siste utvei, siden enheten kan bli borte fra automasjoner, scener og moduser. Du starter med å slette enheten fra systemet. (Se video). Deretter må du reinkludere den igjen. Trykk her for instruksjoner på inkludering.

Var denne artikkelen nyttig?

2 av 7 syntes dette var nyttig

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer

0 kommentarer

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.