Feilsøk signalproblem

  • Oppdatert

Av og til kan det dukke opp et ! i appen. Dette betyr at Smarthuben mener at den ikke har kontakt med enheten som melder signalproblemet.

Det første du må sjekke er om dette er en batterienhet eller en enhet på fast strøm.

Batterienhet

  1. Test enheten. Det er ikke alltid varselet om signaltproblem er reelt. Det er derfor enklest å bare teste enheten først. Om det er en trådløs bryter/fjernkontroll, trykk på en knapp og se om du får ønsket respons. Om det er en bevegelsessensor, beveg deg under sensoren og se etter bevegelse i appen. Om det er en temperatursensor, hold den i hånden og se etter temperaturstigning.

  2. Restart enheten. Ta ut batteriet i enheten, gå inn på enheten i appen og nullstill informasjonen om den. Innstillinger → enheter → finn enheten din → tilleggsfunksjoner → “clear”. Ta med deg enheten nærmere Smarthuben og sett deretter inn batteriet. Enheten skal nå sende en fullstendig rapport med nye verdier.

  3. Bytt batteri. Av og til kan enheten gå tom for strøm før den rekker å melde inn “lavt batteri”. Om det ikke er liv i enheten etter steg 1 og 2, bør du teste med batteribytte.

  4. Sjekk kommunikasjonen fra Smarthuben. Sjekk først om enheten din kommuniserer via Z-wave, Zigbee eller via integrasjoner (playground), og test andre enheter med samme kommunikasjon. La oss si at det er en bevegelsessensor på Zigbee, test da andre enheter som bruker Zigbee. Om ingen av de andre enhetene på Zigbee fungerer er det rimelig å anta at det er noe med kommunikasjonen fra Smarthuben. Hvis dette er tilfellet, prøv en restart av Smarthuben. (Strøm ut, vent 10 min, strøm inn).

  5. Reinkluder enheten. Dette er ofte siste utvei, siden enheten blir borte fra automasjoner, scener og moduser. Du starter med å slette enheten fra systemet. (Se video under)
    Deretter må du reinkludere den igjen. Trykk her for instruksjoner på inkludering.

  6. Hvis samme enhet får signalproblemer igjen? Alle enhetene kommuniserer trådløst og den trådløse dekningen er derfor kjempeviktig. Forsøk å midlertidig flytte enheten nærmere Smarthuben og se om signalproblemet dukker opp igjen. Både Z-wave og Zigbee lager sine egne trådløse nettverk med alle sine strømsatte enheter. Om enheten din er i grenseland hva kommer til rekkevidde, prøv å montere en strømsatt enhet mellom problemenheten og Smarthuben. (Tips: Veggplugger er enkle å montere, finnes i både Z-wave og Zigbee, og koster ikke skjorta).

Enheter på fast strøm

  1. Test enheten i appen. Det er ikke alltid varselet om signaltproblem er reelt. Det er derfor enklest å bare teste enheten først. Prøv å skru av lyset, justere ned varmen eller åpne dørlåsen.

  2. Hvis mulig, test enheten fysisk. Trykk på lysbryteren, juster varmen på termostaten eller åpne døra manuelt. Sjekk deretter om statusen har endret seg i appen. Hvis enheten ikke funker ved fysisk trykk, f.eks. at lyset går på ved trykk på lysbryter, er det rimelig å anta at sikringen har gått eller at enheten er defekt.

  3. Restart enheten. Hvis enheten er flyttbar, ta den med nærmere huben. Dette gjør at den potensielt for bedre signaler og at den blir restartet i samme slengen. Hvis enheten er fast, ta sikringen på den aktuelle kursen i 10-15 sekunder før du skrur den på igjen. Test deretter enheten i appen igjen etter 20-30 sekunder (enheten må få tid til å gjenopprette kontakten).

  4. Sjekk kommunikasjonen fra Smarthuben. Sjekk først om enheten din kommuniserer via Z-wave, Zigbee eller via integrasjoner (playground), og test andre enheter med samme kommunikasjon. La oss si at det er en dimmer på Z-wave, test da andre enheter som bruker Z-wave. Om ingen av de andre enhetene på Z-wave fungerer er det rimelig å anta at det er noe med kommunikasjonen fra Smarthuben. Hvis dette er tilfellet, prøv en restart av Smarthuben. (Strøm ut, vent 10 min, strøm inn).

  5. Reinkluder enheten. Dette er ofte siste utvei, siden enheten blir borte fra automasjoner, scener og moduser. Du starter med å slette enheten fra systemet (se videoklipp lenger opp i artikkelen) Deretter må du reinkludere den igjen. Trykk her for instruksjoner på inkludering.

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 0 syntes dette var nyttig

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer

0 kommentarer

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.