Power Manager — dynamisk lastbalansering

  • Oppdatert

Dynamisk lastbalansering

Dynamisk lastbalansering overvåker tilgjengelig kapasitet i strømnettet kontinuerlig og tilpasser strømmende som sendes til elbilladeren i sanntid, for å forhindre overbelastning av husets strømnett. Dette sikrer raskest mulig lading, samtidig som toppene begrenses, så ikke automatsikringen i huset går.

Dynamisk lastbalansering er en funksjon under Power Manager. Les mer om Power Manager her.

Oppsett

For å aktivere dynamisk lastbalansering trenger du en Futurehome HAN og en Futurehome Charge, Zaptec eller Easee.

  1. Åpne appen → klikk på energiflisen på startskjermen.
  2. Klikk på lynet i det øverste hjørnet til høyre for å gå til Power Manager og åpne «Dynamisk lastbalansering».
  3. Legg inn kapasiteten til husholdningens hovedsikring. Denne informasjonen er vanligvis skrevet i kursfortegnelsen på innsiden av sikringsskapet, eller rett på hovedsikringen.
  4. Angi sikkerhetsmarginen din. Balansert — 10 % er standard og anbefalt *
  5. Velg de tilgjengelige enhetene dine for lastbalansering.

*Sikkerhetsmarginen setter grensen for når enhetene dine starter å skalere ned. I balansert 10 %, begynner den valgte enheten din å redusere den totale ladehastigheten når det totale strømforbruket i husholdningen din når 90 % av hovedsikringens kapasitet.

Vær oppmerksom på at dynamisk last balansering kun støtter én elbillader per Smarthub.

even1 (1).svg   even2 (1).svg   evendb1 (1).svg

Hvordan fungerer dette?

Futurehome-energisensoren sender energirapporter om det totale forbruket i husholdningen din til Smarthub. Fordi vi kjenner maksgrensen, forbruket og ladestrømmen, kan vi justere ladestrømmen etter tilgjengelig kapasitet.
I eksemplene nedenfor vil det se slik ut:

Blank diagram (3).png Blank diagram (2).png

Eksempel 1:

Dette er en 1-fasteinstallasjon der vi ser en økning i belastningen. Den brukte belastningen (gul) pluss ladestrømmen (blå) utgjør mer enn automatsikringen er designet for. Dynamisk lastbalansering reduserer derfor ladestrømmen til den tilgjengelige kapasiteten (minus sikkerhetsmarginen nevnt ovenfor).

Blank diagram (4).png

Eksempel 1: ladekapasiteten er redusert på grunn av en økning i annen last.

 

Eksempel 2:

Her har vi ett TN 3-faseoppsett der vi ser en økning i belastningen på den andre fasen (det gule på den midterste fasen). Den brukte belastningen (gul) pluss ladingen (blå) utgjør mer enn automatsikringen er laget for. Dynamisk lastbalansering reduserer derfor ladestrømmen til den tilgjengelige kapasiteten (minus sikkerhetsmarginen nevnt ovenfor).

Untitled (1).png

Eksempel 2, der alle de tre fasene reduserer belastningen.

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 1 syntes dette var nyttig

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer

0 kommentarer

Artikkelen er stengt for kommentarer.