Ofte stilte spørsmål

  • Oppdatert
  • Velkommen til din nye bolig og som bruker av Futurehome Safe. For at du skal få all informasjonen du trenger er det viktig at du registreres i Safe-systemet. Dette er styret sitt ansvar, men det kan være lurt å minne de på dette. Via Safe vil du få viktige oppdateringer om din brannvarsler og andre brannrelaterte hendelser i ditt boligselskap på SMS.
  • Først og fremst er det viktig at du ikke forsøker å slå av alarmen ved å ta ut batteriene.
    Korrekt fremgangsmåte er å manuelt stoppe sirenen ved å trykke på alarmknappen på brannvarsleren og lufte godt ut. Alarmen deaktiveres da i ti minutter. Dersom den fortsatt detekterer røyk etter ti minutter vil sirenen gå av på nytt. Har du flere brannvarslere i hjemmet ditt vil alle slutte å lage lyd når du trykker på alarmknappen.
    Fra alarmen går hos deg, har du 2 minutter på å avstille den før den går i hele bygget.
  • Alarmsentralens nummer er 815 69 049. Vi anbefaler at du oppretter en kontakt på telefonen din med dette nummeret.
    Ring kun dette nummeret i tilfeller hvor du trenger rask hjelp, f.eks. ved en utløst falsk alarm. For alle andre tekniske spørsmål om varsleren eller systemet, ta kontakt med Futurehome support på 235 06 847.
  • I administrasjonsportalen kan styret til enhver tid se at brannvarslere og vannlekkasjesensorer har tilstrekkelig med batterikapasitet, og kommuniserer med resten av tjenesten. Tjenesten vil varsle både beboere og styret ved behov for batteribytte eller ved feil på tjenesten. Beboere kan selv bytte batterier og teste sirenen ved behov.
  • Roter varsleren mot klokken og av festebraketten sin. På baksiden er batteridekselet, ta av dette og bytt batteriene. Husk å vippe den røde sikkerhetspinnen under batteriene når du setter de inn igjen.
    Test varsleren ved å trykke én gang på knappen på varsleren. Den skal bekrefte med et rødt blink og en “2-tones” pipelyd.
    Heng den opp igjen og sjekk at den sitter tilstrekkelig.

    Tips: batteriene er av typen CR123 og hver varsler trenger 3 stk. Det vil ikke fungere med oppladbare batterier.
  • Batteriene holder i ca. 3 år, men det er anbefalt å bytte før dette. Når batteriet nærmer seg tomme vil du motta en sms om at de bør byttes. Om de ikke byttes innen et par uker vil varsleren blinke gult og pipe hvert 45. sekund. Batteristatusen er også synlig for styret i deres administrasjonsverktøy.
    Om du er i tvil om varsleren din har tilstrekkelig batteri, kan du trykke én gang på knappen. Hvis den blinker rødt og piper to små pip, kan du anta at alt er i orden. Hvis den ikke blinker eller piper må batteriene byttes.
  • Dette betyr at varsleren ikke sitter skikkelig i festebraketten sin. Det er en liten sensor på baksiden som er laget for å detektere tukling, eller sabotasje. Dette fikser du ved å rotere varsleren mot klokken for å løsne den, og deretter montere den skikkelig på igjen. Sjekk at alle festepunktene sitter i braketten. Når varsleren er festet skikkelig skal du få en sms som bekrefter dette.
  • Hvis varsleren er offline, men har batteri, kan det bety at den har mistet kontakt med systemet. Merk at den fortsatt vil melde brann lokalt, akkurat som en vanlig røykvarsler. Om dette skjer må du ta kontakt med support, slik at vi kan gjenopprette forbindelsen. Det er også viktig at du er hjemme når du ringer. Nummeret til support er 23506847 og er tilgjengelig mellom 08-16 på hverdager.

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 2 syntes dette var nyttig

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer

0 kommentarer

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.