Smarthub feilsøk

  • Oppdatert

Problemer med paring

  1. Kontroller at Smarthuben har strøm og kablet internett.
  2. Sørg for at Smarthuben har fått 5-10 minutter til å starte opp.
  3. Kontroller at det er internett i kabelen. Test f.eks. med en PC. Merk at noen internettleverandrører kun har nett i port 1 eller 4.
  4. Overnevnte er 100% verifisert. Bytt Smarthub.

 

Allerede paret Smarthub

  1. Sjekk om du har fått paret den i et tidligere forsøk. Kanskje har det blitt opprettet et sted fra før hvor paringen gikk igjennom. Trykk på grå pil oppe til høyre og se om du har flere steder tilgjengelig.
  2. Første paringsforsøk? Bytt Smarthuben, da den er paret av noen andre. Kjøpt brukt? La Smarthuben stå online og be forrige eier om å nullstille den.

 

Smarthub svarer ikke

  1. Kontroller at Smarthuben har strøm. (Det skal lyse i logoen)
  2. Ta strømmen til Smarthuben og la den stå i 15 minutter.
  3. Kontroller nettverket ved å sjekke om andre enheter har internett.
  4. Bytt nettverkskabel.
  5. Prøv en annen nettverksport.
  6. Ta kontakt med support og forklar det du har gått igjennom.

 

Ingen respons fra Smarthub

  1. Ta strømmen til Smarthuben og la den stå i 15 minutter.
  2. Oppdater Smarthuben og appen. Innstillinger → husholdning → hub-innstillinger → oppdater programvare.
  3. Test flere enheter. Det kan være enkeltenheter som har falt ut. Sjekk artikkelen for signalfeil.
  4. Ta kontakt med support.

 

Feil i oppstartsfasen

Smarthub er offline

  • Sjekk at Futurehome-logoen på oversiden av Smarthuben lyser. Om den ikke lyser, er det noe galt med strømmen.
  • Hvis det lyser i logoen og du fortsatt for melding om offline Smarthub, er det noe galt med nettverkstilkoblingen.
  1. Sjekk først at du har internett med andre enheter på hjemmenettet.
  2. Sjekk at det er internett i nettverkskabelen til Smarthuben. (Koble den ut av Smarthuben og inn i en PC og test nettet)
  3. Sjekk at det er internett i porten på routeren. Tips: Veldig mange leverandører på TV og bredbånd har enkelte porter kun dedikert til TV-signaler. Ofte er det port 1 eller 4 som har internett.
    https://support.futurehome.no/hc/article_attachments/4583135740829/IMG_0757.jpg

Hvis alle punktene over er sjekket, er det sannsynlig at det er noe galt med Smarthuben. Ta kontakt med de du kjøpte den av for hjelp.

Smarthub er allerede paret

  • Om Smarthuben allerede er paret til en husholdning vil den ikke være mulig å pare til en annen. Får du denne meldingen betyr det at huben er koblet mot et sted fra tidligere. Om den er kjøpt av en privatperson må selger enten overføre eierskap eller nullstille huben. Nullstilling er å foretrekke.
  • Om den er kjøpt i butikk eller hos annen forhandler må du ta kontakt med de igjen for å få byttet til en ny Smarthub. (Med mindre den er solgt som B-vare)
  • I enkelte tilfeller har man klart å pare sammen Smarthuben og husholdningen uten at man selv er helt klar over det. Sjekk derfor om du har tilgang til flere husholdninger i appen din. Trykk på den grå pilen oppe til høyre på forsiden og se etter flere husholdninger.

https://support.futurehome.no/hc/article_attachments/4583135689757/IMG_0754.jpg

 

“Smarthub svarer ikke”

Hvis du får “Smarthub svarer ikke” er det enten strømmen eller nettverket som har falt ut.

  1. Sjekk først at logoen på Smarthuben lyser. Hvis ikke, test med et annet strømforsyning.
  2. Ta strømmen på Smarthuben, vent 15 minutter, sett inn igjen strømmen.
  3. Hvis Smarthuben ikke er online igjen 5 minutter etter at du satte inn støpselet, sjekk nettverkstilkoblingen.
  • Sjekk først at du har internett med andre enheter på hjemmenettet.
  • Sjekk at det er internett i nettverkskabelen til Smarthuben. (Koble den ut av Smarthuben og inn i en PC og test nettet).
  • Sjekk at det er internett i porten på routeren. Tips: Veldig mange leverandører på TV og bredbånd har enkelte porter kun dedikert til TV-signaler. Ofte er det port 1 eller 4 som har internett.

 

Ingen respons fra Smarthuben

Det kan skje at Smarthuben slutter å respondere, selv om den tilsynelatende er online. Det første du må gjøre er å ta strømmen på Smarthuben og vente 15 min før du plugger den inn igjen.

Hvis det fortsatt er kommandoer i appen som ikke fungerer, vennligst sjekk om det er noen tilgjengelige oppdateringer. Gå til innstillinger → husholdning → hub-innstillinger → oppdater programvare → trykk på () oppe til høyre → oppdater.

Hvis det er enkeltenheter som ikke fungerer, er sannsynligheten stor for at det er noe galt med den konkrete enheter. Sjekk artikkelen for “signalproblem” for instruksjoner om hvordan du får tilbake kontakten med enheten.

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 1 syntes dette var nyttig

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer

0 kommentarer

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.