Ofte Stilte Spørsmål

  • Oppdatert
  • Enova har en støtteordning for de som investerer i energieffektiviserende tiltak. Det er to tiltak som er relevante for Futurehome-brukere.
    1. Smart strømstyring for boliger (mer informasjon her)
    2. Smart varmtvannsbereder (mer informasjon her)
    Start søknadsprosessen ved å trykke “Registrer tiltak” og sørg for å ha nødvendig dokumentasjon tilgjengelig. Kravene er spesifisert på siden til hver av støtteordningene.
    1. Gå til innstillinger settings.svg→ enheter → legg til ny enhet.
    2. Velg Z-wave, Zigbee eller EnOcean → start
    3. Sjekk manualen til enheten for å se hvordan enheten settes i inkluderingsmodus.
    4. For mer informasjon, sjekk artikkelen linket her.
  • Gå til innstillinger settings.svg → enheter → velg enheten din → setup.svg innstillinger → slett.
    På Z-wave-enheter må du sette den i inkludering/ekskluderingsmodus. På Zigbee-enheter trengs ikke dette.
    Hvis en Z-wave-enhet ikke har kontakt med Smarthuben, velg “tving sletting”.
    For mer informasjon, se her.
  • Smarthub er offline
    Når du skal pare Smarthuben din til en husholdning, må du sørge for at den har strøm og internett. Smarthuben krever kablet nettverk. Sjekk at det lyser på Futurehome-logoen på huben og det det lyser/blinker i nettverksporten. Det tar ofte 5-10 minutter fra den plugges inn til den er helt klar for sammenkobling. Vent derfor litt med videre feilsøk.

    IMG_0757.jpg

    Smarthub er allerede paret
    Om Smarthuben allerede er paret til en husholdning vil den ikke være mulig å pare til en annen. Får du denne meldingen betyr det at huben er brukt tidligere. Om den er kjøpt av en privatperson må selger enten overføre eierskap eller nullstille huben. Nullstilling er å foretrekke.
    Om den er kjøpt i butikk eller hos annen forhandler må du ta kontakt med de igjen for å få byttet til en ny Smarthub. (Med mindre den er solgt som B-vare)

    IMG_0754.jpg

  • Om huben din ikke har QR-kode har du Smarthub Classic. Siden Classic appen er lagt ned må du ta kontakt med support for å ta den i bruk.
    Mer informasjon om Smarthubene finner du her.
  • Den vanligste årsaken til at Smarthuben ikke svarer er manglende kontakt med internett eller at det er valgt feil husholdning i appen. 

    Prøv dette først:
    1. Sjekk at du har valgt riktig sted i Futurehome appen. (Grå pil oppe til høyre).
    2. Sjekk at du har internett. Det kan også være nettverkskabelen som er defekt. 
    Om du fortsatt ikke får kontakt med Smarthuben, bør du kontakte vår support.
  • Smarthub - Cube 1V1-EU - denne har QR-kode på undersiden og én usb-port på baksiden.
    FuturehomeHub.png   smarthub_flip.png
    Smarthub - Cube 1V0-EU (Classic) - denne har ikke QR-kode og har 2 usb-porter
    FH_-_Classic.png
    Smarthub - Cube-TMP - en test-versjon av Futurehome Smarthub. Denne er svart, har kun EnOcean og ble laget i et meget begrenset antall. Disse er helt avviklet og det skal ikke være noen av disse i omløp.
    Mer informasjon om Smarthubene i artikkelen linket her
  • Futurehome Smarthub har innebygget støtte for Z-Wave 868MHz radio og ZigBee 2,4GHz radio. Samtidig er det også en USB A port tilgjengelig for fremtidig støtte av andre protokoller.
    z-wave-plus-vector-logo.pngZigBee.png
    Det finnes også en eldre versjon av huben som støtter EnOcean. Mer informasjon om Smarthubene i artikkelen linket her
  • For en komplett liste over støttede enheter, se her: https://products.futurehome.io
  • For produktstøtte og andre ønsker, sjekk: feedback.futurehome.io
    Her kan du legge inn forslag til produktstøtte, feilrettinger og stemme på andres forslag. Du vil også kunne aktivere e-postvarsler ved progresjon fra vår side.
  • Normalt så bruker våre eminente team på ordrebehandling mellom to til fem dager før du har pakken hos deg.

    1. Med en gang du har plassert din ordre, så starter vi med å plukke dine produkter.
    2. Dersom alle produktene er på lager, så sender vi deg et sporingsnummer på pakken innen to dager.
    3. Vi benytter Bring til å levere pakkene til ditt nærmeste postkontor. Bring sender deg også et varsel på status på din pakke.

    Ved stor pågang av pakker som skal ut og ved produkter som ikke er på lager, så kan det gå et par dager ekstra på ordrelevering. Har du fortsatt ikke mottatt pakken din etter oppgitt estimert tid, så send en mail til support@futurehome.no så svarer vi så fort vi har anledning.

  • Betaling
    I nettbutikken vår kan du betale med Visa, Mastercard, American Express eller Vipps.

    Rabattkode
    Har du mottatt en rabattkode kan den benyttes i nettbutikken. Du legger den til ved utsjekk. Legg inn koden i tekstfeltet under totalsummen og trykk "Bruk", så evalueres koden og din rabatt vises.

    Varelager
    Alle varene Futurehome fører ligger på eksterne lager. Det er dessverre ikke mulig å komme innom kontorene våre for å hente varer.
  • Dersom du angrer på ditt kjøp innenfor tidsrommet definert av angreretten eller dersom du har feil ved et produkt og ønsker erstatning på grunn av garanti, så finnes det to måter dette kan gjøres på:

    1. Futurehome arrangert retur:
    Send oss en henvendelse på orders@futurehome.no på at du ønsker å returnere et produkt, vennligst oppgi grunnlag dersom det er grunnet feil på produktet. Vi vil behandle returforespørsel og deretter sende en ferdig frankert returlapp som kan skrives ut og festes på pakken, dersom det er grunnlag for retur. Sørg for at pakken returneres forsvarlig pakket på samme måte som du mottok pakken.

    2. Privat arrangert retur:
    Send oss en e-post til orders@futurehome.no og vi sender deg et returbrev med instruksjoner.

    Behandlingstid:
    Når pakken mottas av oss, så vil vi sjekke produktet og dets tilstand. Vi ordner da med tilbakebetaling av utgiftene på produktet innen 5 uker,  eller så sender vi deg et nytt produkt dersom det er avtalt. 
  • All kommunikasjon mellom ditt hjem, din smarttelefon og våre tjenester er kryptert på samme måte som nettbankene og online betalingsløsninger med SSL-kryptering.
  • Ja. Futurehome er en genial måte å ha full kontroll over hytter og feriehus. Styr lys, varme og få varslinger om noe er galt. Har du Futurehome installert på flere steder, bytter du med et tastetrykk mellom lokasjonene dine.

    Husk at om du vil styre Futurehome eksternt må Smarthub være tilkoblet internett. Du kan bruke 3G/4G, så lenge at Smarthuben får en nettverkskabel.

  • Ved inkludering av Z-wave enheter hender det at de dukker opp som zw_0_0_0. Dette betyr at det er en ufullstendig inkludering og at enheten må legges til på nytt. Trykk på setup.svginnstillinger → slett → sett enheten i inkludering/ekskludering. Prøv inkludering på nytt.
    zw_01_f.svg   zw_02_f.svg
    Årsaken til at dette skjer kan være mange, men de mest vanlige er at batterienheter sovner underveis eller at det er for svakt signal mellom enhet og Smarthub. Om dette skjer gjentatte ganger er det lurt å bevege seg nærmere Smarthuben. Du kan også forsøke å holde batterienheten våken under inkludering. Når enhet er funnet kan du vente ca. 20-30 sekunder og deretter sette enheten i inkluderingsmodus igjen.
  • Dette kan skyldes at enheten ikke er nullstilt. Dette kan gjøres via Smarthuben:
    Naviger til "innstillinger settings.svg→ enheter → fjern enhet → start ekskludering"

    Start ekskludering på enheten (ofte samme som inkludering). 
    Appen skal slutte å telle ned og melde "Ferdig!" på toppen av appen.

  • Dersom internett slutter å fungere vil fortsatt alt i hjemmet fungere som før. Tidsinnstillinger, styring av varme, styring av lys fra lysbryter og lignende vil fortsette å fungere selv uten internett. Dersom du har modusbryter kan du fortsatt bytte modus, det systemet er satt til å gjøre vil fortsette å fungere. Det eneste du mister dersom internett slutter å fungere er evnen til å styre hjemmet fra Futurehome appen og motta push notifikasjoner fra Smarthub.

    faq_screen.svg
  • Ja, brukere som har i Futurehome på flere lokasjoner kan enkelt bytte lokasjon inne i appen. Trykk på den grå pilen oppe til høyre for å åpne lokasjonene du har tilgang til. En bruker kan selv legge til flere husholdninger, som f.eks: Hjemme, hytte, kontor osv.

    Swap_site.gif
  • Ja, man kan ha flere brukere som styrer husholdningen samtidig. Det er 3 tilgangsnivåer:

    • Eier - Det kan kun være én eier pr. husholdning. Denne brukeren har alle tilganger.
    • Administrator - Kan gjøre nesten alt en eier kan, bortsett fra dypere hubinnstillinger.
    • Bruker - Kan kun bruke enhetene i appen, ikke gjøre noen innstillinger. F.eks. skru et lys av eller på, men kan ikke endre en automasjon tilknyttet lyset.

    Det er ingen øvre grense på antall brukere pr. husholdning, men det er ikke anbefalt å ha mange administratorer på samme sted.

  • For supportartikler relatert til oppsett og konfigurering av integrasjoner finnes de under Playground.
  • Futurehome ønsker å gjøre det enkelt for utviklere og produsenter som ønsker å knytte seg opp til vår plattform, derfor et åpent API som er tilgjengelig for brukere, utviklere, bedriftskunder og partnere som ønsker det. Dokumentasjon finner du på dev.futurehome.io

    Lokalt API
    Fra innstillinger settings.svg→ husholdning → hub-instillinger → lokalt API oppsett kan man aktivere lokalt API oppsett for kommunikasjon med Smarthub over MQTT.
    Meldingene som blir brukt over MQTT er FIMP - dokumentasjon finnes her: https://github.com/futurehomeno/fimp-api
  • Vi har et forum som kan brukes til kunnskapsdeling mellom brukerne. Sjekk det ut her https://forum.futurehome.io

    Vi har også en side som viser driftstatusen: https://status.futurehome.io

    Om du trenger hjelp fra Futurehome kan du sende e-post til support@futurehome.no eller ringe (+47) 23 50 68 47.

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 3 syntes dette var nyttig

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer

0 kommentarer

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.