Dersom noe er galt med én eller flere enheter vil du få en varsling på dette, i tillegg kan du se det i tidslinjen i appen. Dette kan f.eks. være “lavt batteri”, “høy temperatur” eller “sabotasje”.
Lavt batteri
Batteri symbolet betyr at du har mindre enn 5% batteri på enheten. For å garantere videre drift bør du bytte batteri snarest. Når du har byttet batteri vil statusen oppdateres i appen og varselet forsvinne. På Z-Wave enheter bør man vekke enheten ved å enten trykke en gang eller 3 ganger på knappen, dette vil sende en rapport til Smarthub med batteri prosent. Dersom du er usikker på hvordan enheten vekkes kan du sjekke brukermanualen. Eventuelt kan batteriet tas ut og settes inn igjen så skal enheten sende oppdatert batteriverdi.
Sabotasje
Sabotasje betyr at enheten ikke står på sin baseplate eller at den ikke er tilstrekkelig festet. Flere enheter kan rapportere sabotasje. Noen enheter melder om sabotasje dersom enheten ristes eller flyttes på. Fibaro motion sensor og Aeotec multi sensor er eksempler på sensorer som kan rapportere sabotasje ved vibrasjon. Denne kan utløses dersom man f.eks. smeller igjen en dør eller tar på enheten. Vennligst påse at enheten som rapporterer sabotasje er tilstrekkelig montert.
Lav temperatur
Dersom en sensor måler mindre enn 5 °C vil den varsle for lav temperatur.
Veldig lav temperatur
Dersom en sensor måler 0 °C eller mindre vil den varsle for veldig lav temperatur. Dette kan bety at det er fare for frost.
Høy temperatur
Dersom en sensor måler mer enn 45 °C vil den varsle for høy temperatur.
Veldig høy temperatur
Dersom en sensor måler mer enn 55 °C vil den varsle for høy temperatur. Dette betyr at klima i rommet er utsatt og kan indikere brann eller overoppheting.
Normal temperatur
Hvis en temperaturføler har meldt enten høy eller lav temperatur og går tilbake mellom 5-45 °C, vil den vise dette ikonet og melde at “Sensoren rapporterer normal temperatur igjen”
Magnetkontakt
Hvis en magnetkontakt blir brutt, og husholdningen er i borte- eller feriemodus, vil dette ikonet vises i tidslinjen. Der vil det stå hvilken enhet som ble åpnet og når det skjedde. Hvis husholdningen er i hjemme- eller nattmodus vil det ikke vises i tidslinjen og heller ikke sendes varsel.
Bevegelse
Hvis en bevegelsessensor oppdager bevegelse, og husholdningen er i borte- eller feriemodus, vil dette ikonet vises i tidslinjen. Hvis husholdningen er i hjemme- eller nattmodus vil det ikke vises i tidslinjen og heller ikke sendes varsel.
Brannalarm
Ved brannalarm vil dette ikonet vises. Hvis du har aktiv branntjeneste på stedet ditt vil dette utløses nå. Det finner du under innstillinger → alarm. Her kan du velge hva som skal skje ved brann, etter brann, teste alarmen og melde deg opp til BrannVern. BrannVern er en tjeneste som kobler husholdningen din til en døgnbemannet alarmsentral.
Vannlekkasje
Hvis du ser dette ikonet betyr det at en vannlekkasje er registrert.
Signalfeil
Signalfeil betyr at Smarthub ikke lenger har kontakt med den aktuelle enheten. Det kan være problem med radio-rekkevidde, at komponenten ikke har strøm eller er skrudd av. Lokaliser den aktuelle komponenten i hjemmet ditt og undersøk at den har strøm og fungerer lokalt med fysisk knapp/bryter. Påse at den ikke er skadet eller ødelagt. Sjekk om signalfeil forsvinner dersom du prøver å styre enheten med fysisk bryter eller en gang til i appen.
For å teste rekkeviddeproblemer, flytt komponenten nærmere din Smarthub og vent noen minutter. Dersom signalfeil forsvinner fikk din Smarthub kontakt med komponenten. Flytt enheten gradvis lenger og lenger fra Smarthub for å avdekke om det er dårlig signal, dersom det er dårlig signal bør nettverket utvides med flere komponenter.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikkelen er stengt for kommentarer.