Ingen respons mottatt fra Smarthub

Dersom du åpner din Futurehome app og ikke får respons fra Smarthub kan dette skyldes en rekke ting.

Den vanligste årsaken er at internett tilkoblingen ikke fungerer på Smarthub eller at man har valgt feil sted i Futurehome appen.

No_response.png

Din futurehome bruker kan ha tilgang til flere ulike steder, dette betyr at du kan ha Futurehome Hjemme, på jobb, på hytta eller hos venner og familie.

Sjekk at du har valgt riktig sted under Oppsett på det stedet du ønsker å koble til.

Setup.png

 

Når du er sikker på at du har valgt rett sted med en Smarthub som skal være oppkoblet og fortsatt ikke får kontakt bør du sjekke internett tilkoblingen til Smarthub. Sjekk at begge nettverkslysene under Smarthub lyser og at alle andre nettverksenheter på stedet har internett tilkobling.

 

Dersom alt er koblet riktig og husstanden ellers har internet men du får fortsatt ikke kontakt med Smarthub kan du kontakte Futurehome support.

Hva skjer dersom internet slutter å fungere?

Dersom internett slutter å fungere vil fortsatt alt i hjemmet fungere som før.

Tidsinnstillinger, styring av varme, styring av lys fra lysbryter og lignende vil fortsette å fungere selv uten internett.

Dersom du har modusbryter kan du fortsatt bytte modus, det systemet er satt til å gjøre vil fortsette å fungere.

Det eneste du mister dersom internett slutter å fungere er evnen til å styre hjemmet fra Futurehome appen og motta push notifikasjoner fra Smarthub. 

 

Jeg prøver å sette opp Futurehome for første gang og får opp meldingen "Ingen respons mottatt fra Smarthuben"

Dersom du setter opp Futurehome for første gang å ikke finner din nye Smarthub må du forsikre deg om at ethernet-kontaktene er satt skikkelig i, og at Smarthub er påskrudd. 10-20 sekunder etter at Smarthub blir skrudd på vil nettverksporten begynne å blinke grønt og lyse konstant på oransje.

 

Nettverksutstyr

Hjemmesentraler, internett og lokalt nettverk I Norge finnes det flere leverandører av internett og enda flere typer hjemmesentraler og internett-routere. Noen av disse har flere nettverkskontakter, men ikke alle tiltenkt det lokale nettverket man kan sette Futurehome Smarthub, PC eller andre enheter man ønsker skal snakke sammen på. Et godt eksempel på dette er Altibox sin Zyxel P-2812 Hjemmesentral. Den har 4 lokale nettverksporter men kun nummer 1 er reservert til kunden, de øvrige er reservert til TV løsningen eller andre formål men ikke for kundens eget utstyr.

 

 

 

Sjekk support sidene til din bredbåndsleverandør f.eks, Altibox, Telenor, Get eller lignende for å finne ut hvordan din hjemmesentral fungerer.

Nettverks søk

Dersom du er usikker på om telefon er på samme lokale nettverk som Smarthub kan du bruke en nettverks app for å sjekke dette

Påse at din telefon er på samme lokale nettverk som Smarthub er på. Dersom du er usikker på om telefonen er på samme nettverk kan du laste ned en applikasjon på din telefon som heter FING Networks.

Se mer her: https://www.fing.io/

Når du åpner denne appen kan du gjøre et søk over dine nettverksenheter hjemme. Her vil det dersom Smarthub har tilkobling til samme nettverk som telefonen dukke opp en enhet som heter CUBE. Dersom din smarthub ikke dukker opp i denne listen har den ikke tilkobling i samme nettverk som på den telefonen du benytter. Sjekk at routeren ikke har flere isolerte trådløse nettverk slik som Gjestenettverk, adskilte 2.4GHz og 5GHz nettverk eller andre akksesspunkt.

FING.png

 

 

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse