Dersom du åpner din Futurehome app og ikke får respons fra Smarthub kan dette skyldes en rekke ting.
Den vanligste årsaken er at internettilkoblingen ikke fungerer på Smarthub eller at man har valgt feil sted i Futurehome appen.
Din futurehome bruker kan ha tilgang til flere ulike steder, dette betyr at du kan ha Futurehome Hjemme, på jobb, på hytta eller hos venner og familie.
Sjekk at du har valgt riktig sted i appen. Dette finner du på forsiden og den grå pilen oppe i høyre hjørnet.
Når du er sikker på at du har valgt rett sted med en Smarthub som skal være oppkoblet og du fortsatt ikke får kontakt, bør du sjekke internettilkoblingen til Smarthub. Sjekk at begge nettverkslysene under Smarthub lyser og at alle andre nettverksenheter på stedet har internett.
Dersom alt er koblet riktig og husstanden ellers har internett, men du får fortsatt ikke kontakt med Smarthub kan du kontakte Futurehome support.
Hva skjer dersom internet slutter å fungere?
Dersom du har modusbryter kan du fortsatt bytte modus, som utfører de forhåndsdefinerte handlingene. Alle andre automasjoner vil også fortsatt fungere.
Det eneste du mister dersom internett slutter å fungere er evnen til å styre hjemmet fra Futurehome appen og motta push notifikasjoner fra Smarthub.
Nettverksutstyr
Det finnes mange nettverksleverandører i Norge og disse leverer en haug med forskjellige hjemmesentraler og routere. De aller fleste har flere nettverksporter, men det er ikke alle som er tiltenkt internett man kan koble Smarthuben, PC eller andre kablede enheter til. Et godt eksempel på dette er Altibox sin Zyxel P-2812 Hjemmesentral. Den har 4 lokale nettverksporter, men kun nummer 1 er reservert til internett, de øvrige er reservert til TV løsningen eller andre formål.
Sjekk supportsidene til din bredbåndsleverandør f.eks, Altibox, Telenor, Telia eller lignende for å finne ut hvordan din hjemmesentral fungerer.
Nettverks søk
Dersom du er usikker på om Smarthuben er tilkoblet ditt nettet kan du bruke en nettverkscannings app for å sjekke dette. Vi anbefaler Fing. Last ned denne i App Store eller Google Play.
Se mer her: https://www.fing.io/
Påse at telefonen din er tilkoblet det samme lokalnettet som huben. Når du åpner denne appen kan du gjøre et søk over dine nettverksenheter hjemme. Her vil det, dersom Smarthub har tilkobling til samme nettverk som telefonen, dukke opp en enhet som heter CUBE. Dersom din Smarthuben ikke dukker opp i denne listen har den ikke tilkobling i samme nettverk som telefonen du benytter. Sjekk at routeren ikke har flere isolerte trådløse nettverk slik som Gjestenettverk, adskilte 2.4GHz og 5GHz nettverk eller andre akksesspunkt.