Dersom noe ikke er som det skal med én eller flere av enhetene i huset ditt vil du få opp en varsel melding under setup. Disse kommer i forskjellige varianter: "lavt batteri" "signalfeil" og lignende. På oversikten i appen viser kun hendelser som vannlekkasje og røyk detektert. Enheter med feil vil ikke vises på oversikten. Enheter med feil vises på selve enheten eller under oppsett og "problemer".
Advarsler og kritiske feil
Vi skiller mellom kritiske feil og advarsler. Kritiske feil bør sjekkes for å sikre at det ikke er en enhet som gir signal om alarm eller at systemet kan være delvis ute av drift.
Lavt batteri
Batteri symbolet betyr at du har mindre enn +/- 15% batteri på enheten. For å garantere videre drift bør du bytte batteri snarest. Når du har byttet batteri vil statusen oppdateres i appen og varselet forsvinne. På Z-Wave enheter bør man vekke enheten ved å enten trykke en gang eller 3 ganger på knappen, dette vil sende en rapport til Smarthub med batteri prosent. Dersom du er usikker på hvordan enheten vekkes kan du sjekke brukermanualen. Eventuelt kan batteriet tas ut og settes inn igjen så skal enheten sende oppdatert batteri verdi.
Sabotasje
Sabotasje betyr at enheten ikke står på sin baseplate eller at den ikke er tilstrekkelig festet. Flere enheter kan rapportere sabotasje. Noen enheter melder om sabotasje dersom enheten ristes eller flyttes på. Fibaro motion sensor og Aeotec motion sensor er eksempler på sensorer som kan rapportere sabotasje ved vibrasjon. Denne kan utløses dersom man feks smeller igjen en dør eller tar på enheten. Vennligst påse at enheten som rapporterer sabotasje er tilstrekkelig montert.
Lav temperatur
Dersom en sensor som er plassert innendørs måler mindre enn 5°C vil den varsle for lav temperatur.
Høy temperatur
Dersom en sensor som er plassert innendørs måler mer enn 40°C vil den varsle for høy temperatur.
Strømbrudd
Strømbrudd indikerer at hoved forsyning feks 230V ikke er tilstede. Det er kun noen få enheter som støtter slike meldinger.
Signalfeil
Signalfeil betyr at Smart Hub ikke lenger har kontakt med den aktuelle komponenten. Det kan være problem med radio-rekkevidde, at komponenten ikke har strøm eller er skrudd av. Lokaliser den aktuelle komponenten i hjemmet ditt og undersøk at den har strøm og fungerer lokalt med fysisk knapp/bryter. Påse at den ikke er skadet eller ødelagt. Sjekk om signalfeil forsvinner dersom du prøver å styre enheten med fysisk bryter eller en gang til i appen.
For å teste rekkevidde problemer, flytt komponenten nærmere din Smarthub og vent noen minutter. Dersom signalfeil forsvinner fikk din Smarthub kontakt med komponenten. Flytt enheten gradvis lenger og lenger fra Smarthub for å avdekke om det er dårlig signal, dersom det er dårlig signal bør nettverket utvides med flere komponenter.
Dersom komponenten er en EnOcean komponent og befinner seg i et rom med dårlig naturlig belysning må du kanskje sette et batteri i komponenten eller flytte den til en annen plass i rommet med bedre belysning. Merk at dersom komponenten er en temperatur sensor vil appen endre seg slik at du kan styre varmen manuelt frem til sensoren er fikset.
Skift batteri
Dette betyr at batteriet i enheten er helt tomt. Enheten fungerer ikke lenger. Batteriet må byttes
Ukjent enhet
Denne feilmeldingen indikerer at enheten ikke er kjent for systemet. Den bør derfor slettes fra systemet og læres inn på nytt. Dersom problemet dukker opp igjen bør man kontakte sin elektriker eller support.
Veldig lav temperatur
Dersom en sensor som er plassert innendørs måler 0°C eller mindre vil den varsle for veldig lav temperatur. Dette kan bety at det er fare for frost.
Veldig høy temperatur
Dersom en sensor som er plassert innendørs måler mer enn 65°C vil den varsle for høy temperatur. Dette betyr at klima i rommet er utsatt og kan indikere brann eller overoppheting.
Teknisk feil
Teknisk feil viser at enheten har en teknisk feil. Slike feil kan feks være skade på sensorer, overoppheting, filterbytte, tett kammer og lignende. Bruk produktets manual for å avdekke feilsøking ihht feilmelding.